یکشنبه

یکی به نام بابک کمانگیری تکه‌هایی از پست‌های این‌جا را برمی‌دارد، با جملاتی بی‌ربط به‌هم وصل می‌کند و توی فیس‌بوکش می‌گذارد. پست‌هایی که یکی دو سال پیش، حتا سه‌سال پیش نوشته‌ام. البته که یکی از پست‌های اخیر این‌جا را هم بی‌نصیب نگذاشته. مثلاً این استاتوسش را از این پست برداشته. یا این یکی را از این‌جا. این استاتوسش دیگر خیلی خنده‌دار است. نه تنها مخلوطی از این و این پست است بلکه من در یکی- دو پستم، بعد از نوشتن، مثلاً بند سه را به هر دلیل حذف کرده‌ام. نتیجه‌اش شده این: «۳- حذف شد.» این بنده‌خدا همین را هم برداشته قاطی دیگر استاتوسش گذاشته. انگار این یک تکنیک است. این نوشته‌اش هم کپی پست‌های دیگر این‌جاست؛ مثل این. یا این نوشته‌اش، که جملات این پستم را برداشته. این استاتوسش هم کپی دو پست من است که قاطی هم کرده؛ این و این. این را از این‌جا بلند کرده حتا با عکسش. از همه غم‌انگیزتر پستی بود که برای پدربزرگم آقاجون نوشتم و مرگش. برداشته با یک پست دیگر از این‌جا یکی کرده شده این استاتوس مسخره. این استاتوسش انگار نوشته‌اش توی روزنامه‌ی «اعتماد» بوده. بند اول نوشته با اندکی تغییر از این پست کپی کرده. و...
پست‌هایی این‌جا گذاشته‌ام که ته‌ش زده‌ام خاطرات بالکان، میروسلاوحمیدزیچ. آن را هم کپی کرده، عیناً. زیر یکی‌شان آقای بابک کمانگیری نوشته:
«از ظهر تو مطب دارم آهنگِ "تصويرِ رويا" ى داريوش و گوش ميدم. فكر كنم حميدزيچ موقع نوشتن اين تكه از كتابش داشته همينو گوش مى كرده؛فكر نمى كنم،يعنى مطمئنم» در کامنت‌ها یکی ازش سؤال کرده: چه خوبه این... کدوم انتشاراتی چاپ شده؟ کمانگیری هم جواب داده منم قسمت‌هایی از کتاب رو برام میل کردن. فکر کنم غیرمجاز باشه.
متأسفم برای چنین آدمی.
پایین‌تر نرفتم ببینم دیگر چه‌خبر است.
نوشته‌های این‌جا بخشی از خاطراتم هستند. خاطراتی از مکان‌ها، زمان‌ها، خاطراتی از اتفاقاتی که برای من یا اطرافیانم رخ داده است. این‌ها مثل خاطرات تمامی آدم‌ها یگانه‌اند. بخضی از نوشته‌های این‌جا حرف‌هایم در خلوتم هستند، مثل تمامی خلوت‌های آدم‌ها، آن‌ها هم یگانه‌اند. درباره‌ی خانواده‌ام. خانواده‌ی هر آدمی نیز یگانه‌ است. بعضی از کپی‌هایش، از نوشته‌هایی بوده که مخاطبم خاص بوده. مثلاً من برای بلقیس‌نامی پستی نوشته‌ام. یعنی این بنده‌خدا هم منظورش بلقیس بوده؟ اگر بوده که باید بلند شوم بروم سراغش. اگر منظورش بلقیس نبوده، که باز هم باید بروم سراغش.
حالا اگر کسی این‌جا را می‌خواند و اکانت فیس‌بوک دارد، برود پیامی، پیغامی، کامنتی بگذارد، از قول من به‌ش بگوید، یا اصلاً از قول خودش که «نکن آقا. زشت است. قبیح است.»

۵ نظر:

  1. فقط دوستانشان می‌توانند برایشان کامنت بگذارند و پیغام خصوصی هم نمی‌شود گذاشت، یعنی می‌شود ولی می‌رود توی فولدر others که احتمالا نمی‌بیندشان. من برای حمیدرضا آبک که جزو دوستان این آقا بود نوشتم که به گوششان برسانند. امیدوارم ایشان تذکر بدهند به این آقا.

    پاسخحذف
  2. با آقای آبک تماس بگیرید لطفا.

    پاسخحذف
  3. می خوان با این کارها شخصیت سازی کنن در حالی که خودشون رو بی ارزش می کنن

    پاسخحذف
  4. اگر از نوشته‌های شما بدون ذکر منبع برای نوشتن مطلبی در روزنامه استفاده کرده باشه حتما توصیه می‌کنم شکایت کنید از روزنامه. در قانون مطبوعات به صراحت سرقت ادبی تعریف شده (تعریف خوبی هم شده و جامع است) وبه صراحت از مصادیق تخلفاتی‌ست که قابل تعقیب در دادگاه مطبوعات است. هم نویسنده اینجا خطاکار است و هم سردبیر/ مدیرمسوول که نمی‌دانند چه نویسنده دزدی در گروه نویسندگان خود دارند و بنظر من باید جواب این بی‌خبری و بی مسوولیتی خود را بدهند.
    در مورد کپی‌های بدون ذکر منبع در حساب فیس‌بوک یا هرکجای دیگر هم با اصرار می‌گویم به پلیس فتا گزارش کنید و پیگیری قضایی کنید.
    بنظر من این موارد بی‌اخلاقی ایرانیان در اینترنت (و باقی جاها) با صرف گزارش کردن به مخاطبان احتمالی تصحیح نمی‌شود. ایرانیان به شدت کپی‌کار و مقلد شده‌اند و حتی قبح تقلید و کپی آنهم بدون ذکر منبع هم برایشان ریخته است. در سایت‌های دیگر ممالک با شهروندان غیرمقلد حتی کپی کل مطلب با ذکر منبع هم نمی‌کنند چون تزشان اینست که باید مطالب جدید بنویسند و چرا مطالبی را که در سایتی دیگر می‌شود خواند بیایند عینا کپی‌پیست کنند. در ایران هر مطلب اوریجینال بیش از ده‌ها با کپی‌پیست می‌شد، هیچ افراد دزدی مثل این فرد هم ماشأالله کم نیستند. مایه شرم ایرانیان است.
    توصیه می‌کنم به آه و ناله و کایت از روزگار کفایت نکنید. پیگیرد قضایی کنید.
    ضمناً من همه این لینک‌ها را رفتم. پیغام برای همه‌شان می‌داد:
    This content is currently unavailable
    برشان داشته یا پرایوسی ستینگش است؟ کاش پرینت اسکرین گرفته بودید!

    پاسخحذف
  5. man babak kamangiri ru fb search kardam aya hamine ke tu amol zendegi mikone? agar are man bahash ye duste moshtarak daram
    in bande khoda ham tamae in post ha ro ya pak karde ya hiden

    پاسخحذف